Skip to main content
Gitte Olrik - Freelance kodenørd med kæmpe værktøjskasse
  1. Blog indlæg/

Din webshop er åben – hvad så nu?

·10 min

Yes! Har du fulgt med her på bloggen, kører din webshop nu med de basale funktioner på plads og varer på hylden. Så er det bare at vente på, at ordrerne kommer væltende ind… eller hvad?

Det er desværre ikke så nemt.

For du er nødt til at have en plan - eller en strategi om du vil - for, hvordan du får besøgende på shoppen og ikke mindst, hvordan du forvandler dem til kunder.

Så udover at udvikle og forbedre funktionerne på din shop er det nu tid til at tænke markedsføring. Faktisk bør markedsføring af din online shop gå forud for din videre udvikling af shoppen. Hellere en ikke-så-smart webshop med ordrer end en virkelig smart en uden…

Sådan tiltrækker du besøgende til din shop #

Der findes en jungle af tiltag derude, du kan bruge til markedsføring af din webshop. Hvilke markedsføringstiltag, du vælger at bruge, og hvordan du kombinerer dem, afhænger meget af, hvad du sælger og hvem din målgruppe er.

Dog vil jeg anbefale alle webshopejere at bruge krudt på følgende, uanset branche:

  • Søgemaskineoptimering (SEO), der synliggør dig på relevante Google-søgninger
  • Et nyhedsbrev, som udsendes med jævne mellemrum
  • Sociale medier, f.eks. Instagram, LinkedIn eller Facebook

Det er helt fint, at du gør brug af andre tiltag, så længe du har de tre ovenstående på plads som fundament for din markedsføringsindsats.

F.eks. kan du vælge at booste dine tiltag med betalt markedsføring. Det bliver du forresten meget klogere på i mit næste blogindlæg, så glæd dig!

Lige her vil jeg i stedet vende de tre tiltag, du bare skal have styr på - krydret med mine egne erfaringer fra NORU.dk naturligvis.

Bliv gode venner med Google #

At optimere din online forretning til at blive fundet på Google er en kompleks størrelse. SEO består nemlig af mange elementer, som sammen afgør, om din shop har fortjent en førsteplads på Google på et bestemt søgeord.

Er du ikke selv SEO-ekspert, anbefaler jeg, at du får fat i en, der kan hjælpe dig. Denne del er nemlig så vigtig for din webshops succes, at du ikke bør overse den.

Og hvorfor er den så det?

Tjo, primært fordi SEO og brugervenlighed går hånd i hånd. Så i takt med, at du optimerer din shop til at nå højt op i søgeresultaterne på de rette ord, styrker du også brugeroplevelsen og relevansen på din shop.

En god brugeroplevelse betyder, at de besøgende:

  • Klikker sig videre til andre sider i din webshop
  • Deler ting fra din shop med andre
  • Foretager en ønsket handling, f.eks. køb eller tilmelding til nyhedsbrev
  • Bruger længere tid i din shop

Alt det er Google ret vild med med. Så jo mere du fokuserer på at tænke som din målgruppe og gøre shoppen så relevant for dem som muligt, jo mere er du med til at optimere din shop til Google.

Og gå langt uden om de nemme løsninger, du evt. vil møde på din vej i form af f.eks. “købte links” eller “keyword stuffing”! Det virkede en gang, men nu rasler du bare ned i søgeresultaterne på Google, hvis du gør brug af disse forældede taktikker.

Tænk i stedet relevans, brugervenlighed og kvalitet i alt, du laver til din shop. Så slipper du for straffen, som i værste fald kan være, at din shop bliver ekskluderet fra Google. Og så kan du godt vinke pænt farvel til den ultimativt største markedsføringskanal på nettet.

Og hvad så med SEO på NORU.dk? #

På NORU.dk har jeg valgt at holde shoppen simpel og brugervenlig. På den måde er det nemt for både de besøgende og Google at finde rundt på hjemmesiden.

Jeg har desuden lavet uddybende tekster på alle kategorier og produkter, så ingen - heller ikke Google - er i tvivl om, hvad der findes på de enkelte sider.

Alle tekster indeholder ord og fraser, der relaterer sig til indholdet på den enkelte side, men ikke overdrevet og altid med fokus på kvalitet og læsevenlighed.

Google er klog nok til at gennemskue en tekst, der kun er lavet for at dukke op på særlige søgeord, og her kan du som sagt risikere straf frem for belønning.

Udover brugervenlighed og relevante tekster har jeg brugt en del krudt på at skaffe links til NORU.dk.

Links fra relevante hjemmesider til din egen hjemmeside er stadig en af de vigtigste dele af en effektiv SEO-indsats. Google ser netop relevante links som anbefalinger af din hjemmeside, og det tæller højt, når det kommer til gode placeringer i Googles søgeresultater.

Og hvordan er det så lykkes mig at få links fra andre hjemmesider til NORU.dk?

Jeg har simpelthen fulgt den linkbuilding guide, Mads Nordskov har delt med os her på hjemmesiden, da han var gæsteblogger for noget tid siden. Det har ført til en del gode links - 52 i skrivende stund fordelt på 11 eksterne domæner - og flere kommer til løbende.

Jeg kan tydeligt se, at mine placeringer på Google forbedres i takt med, at jeg får flere eksterne links til NORU.dk. Jeg bruger værktøjet Tiny Ranker til at checke, hvordan NORU.dk ligger placeret på Google i forhold til forskellige søgeord.

Saml værdifulde leads med nyhedsbrevet #

At udgive et nyhedsbrev med jævne mellemrum er simpelthen guld værd. Email marketing, som nyhedsbrevet er en del af, er nemlig en af de få måder, du kan sende dine budskaber direkte til dine leads. Alle dem, der tilmelder sig dit nyhedsbrev har aktivt sagt ja til at modtage indhold fra dig - direkte i deres indbakke.

De har altså allerede vist interesse for det, du tilbyder og er derfor et skridt tættere på at blive kunder. Samtidig er de dine bedste ambassadører. De kan lide dig, og vil med stor sandsynlighed anbefale dig til andre.

Så er det vel bare om at bombardere dine leads med tilbud og ting, de skal købe? Ikke helt…

For lur mig om ikke personerne på din mailliste allerede får læssevis af nyhedsbreve i deres indbakke. Samtidig er dine leads måske ikke klar til at købe lige nu og her. Du er derfor nødt til at tænke relationer frem for salg, når du kaster dig ud i email marketing.

Så giv din liste af potentielle kunder noget af værdi, f.eks. gode guides, tjeklister, ekspertinterviews ell. lign. sammen med dine tilbud, information om nye varer, events eller andet mere salgsorienteret.

Velkommen i Kaffeklubben! #

Hos NORU.dk har jeg valgt at erstatte det noget anonyme ‘Nyhedsbrev’ med ‘Kaffeklubben’.

At blive medlem af Kaffeklubben afspejler det, du får hos NORU.dk i langt højere grad, end hvis jeg blot kaldte det nyhedsbrev. Samtidig bliver det gjort til et sjovt og unikt koncept frem for bare at være endnu et kedeligt nyhedsbrev i mængden.

For at få tilmeldinger til Kaffeklubben har jeg først og fremmest lavet en simpel slide-in på hjemmesiden:

Tilmeldingsboks til nyhedsbrevet

Jeg har valgt at bruge MailMunch til dette, da jeg kan bruge den gratis version, og da værktøjet tillader integration med MailChimp, som jeg bruger til mine nyhedsbreve.

Nye tilmeldte på Kaffeklubben modtager en serie på tre e-mails, hvor de allerede i den første e-mail får mulighed for at få en gratis smagsprøve med i den første ordre.

De tre e-mails har jeg sat op, så de bliver sendt automatisk, så snart en besøgende på NORU.dk tilmelder sig nyhedsbrevet. Den første e-mail bliver sendt ud umiddelbart efter tilmelding, og derefter kommer de to øvrige e-mails med et par dages mellemrum.

Derudover har jeg lavet en e-mail, der automatisk sendes af sted til NORU.dks kunder et par dage efter et køb. Her opfordrer jeg dem til at bedømme de købte varer i shoppen.

Når de har gjort dette, opfordrer jeg dem ydermere til at give NORU.dk en anmeldelse på Facebooksiden.

Det har ført til en del anmeldelser indtil videre, hvilket er super godt for NORU.dks rating. Og især fordi anmeldelserne bliver delt i anmeldernes nyhedsfeed, og dermed bliver set af en større skare af potentielle kunder.

Skab synlighed med flere forskellige platforme #

Der findes nok ikke mange online shops derude, der ikke er at finde på de sociale medier. Og det vil jeg da også råde dig til med din webshop. At være til stede på Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, Twitter og hvad der ellers findes derude, giver dig gode muligheder for markedsføring.

Med hjælp fra sociale medier kan du:

  • Skabe engagement blandt målgruppen, f.eks. delinger, kommentarer, likes etc.
  • Dele dine guldkorn fra din hjemmeside til en større skare
  • Lave ekstra tiltag såsom kampagner, konkurrencer el. lign.
  • Skabe og vedligeholde relationer, der er vigtige for din virksomheds succes

Det er dog super vigtigt, at du gør dig overvejelser omkring, hvilke sociale medier, der vil give værdi til din webshop.

Stil dig selv spørgsmål såsom:

  • Hvilke sociale medier bruger din målgruppe?
  • Sælger du bedst dine produkter gennem tekst, billeder, lyd eller video?
  • Hvilken relation til målgruppen skal du gå efter? En professionel? En venskabelig? En hvor du er eksperten?

De forskellige platforme kan sagtens supplere hinanden så længe, du rent faktisk gør brug af dem. F.eks. kan du bruge Facebook til deling af dit indhold på hjemmesiden og så supplere med Instagram til at skabe et mere visuelt univers omkring din webshop.

Her kan du møde NORU.dk #

Jeg har valgt at dele viden om NORU.dk på Facebook, Instagram og på bloggen her på GitteOlrik.dk.

På Facebook fokuserer jeg primært på at dele gode tilbud, opskrifter, videoer o.lign. Facebook er en super god platform til dette, da man her kan tagge produkterne direkte i opslagene og dermed kan lede brugerne fra Facebook og ind på shoppen.

F.eks. førte et simpelt videoklip af en kaffesmagning - populært kaldet cupping - med min datter til en del trafik fra Facebook til webshoppen.

Det gjorde den fordi:

  1. Brugerne så videoen
  2. De klikkede sig ind på shoppen via de taggede produkter
  3. Jeg målrettede en retargeting annonce mod dem på Facebook efterfølgende

På Instagram har jeg haft udfordringer med at konvertere besøg på platformen til trafik på NORU.dk. På Instagram er det nemlig ikke muligt at lave aktive links i opslagene som på Facebook. Så her handler det mere om branding og ikke så meget om trafik til hjemmesiden. Til gengæld er Instagram en god platform til dette, da man i den grad kan bygge et visuelt univers op omkring sit brand.

Af samme grund har det klart givet mest trafik til NORU.dk at samarbejde med bloggere frem for Instagram profiler.

Hvilket leder mig videre til bloggen… NORU.dk har ikke sin egen blog. Derimod blogger jeg om NORU.dk her på hjemmesiden.

Det undrer dig måske, at jeg har valgt det frem for at lave en separat blog på NORU.dk?

Grunden er, at jeg her på min hjemmeside kan skabe en interesse og et tilhørsforhold blandt mine eksisterende læsere. Her kan man følge med i udviklingen af NORU.dk, hvilket giver mening for min målgruppe, som er personer med egen webshop eller drømmen om at stable en på benene.

Derudover har en del været inde på shoppen og lure, og flere er sågar blevet kunder - af hjertet tak for dette ❤️

Er du klar til at markedsføre din webshop? #

Du har nu fået masser af input til, hvordan du kan skyde salget i gang på din webshop. Jeg håber det kan inspirere dig til at kickstarte dine indsatser inden for SEO, nyhedsbrevet og de sociale medier.

I næste indlæg kan du som tidligere nævnt blive klogere på, hvordan du kan toppe din markedsføringsindsats op med betalt markedsføring. Her fortæller jeg lidt om tre af de mest populære former for betalt markedsføring pt. Nemlig Facebook annoncering, AdWords annoncering og affiliate samarbejde.

Og husk: Hvis du vil have besked, når der dukker nyt op i historien om NORU.dk, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nedenfor eller følg mig på Facebook. Så går du ikke glip af et eneste skridt i processen!