Skip to main content
Gitte Olrik - Freelance kodenørd med kæmpe værktøjskasse
  1. Blog indlæg/

Linkbuilding for webshops – sådan får du gratis trafik fra Google

·11 min

Gæsteindlæg skrevet af: Mads Nordskov er Head of Operations i det digitale bureau Lazytoro ApS, der er specialiseret i linkbuilding i Danmark og på de skandinaviske markeder. Mads har arbejdet på og med Internettet siden 1997 og har en baggrund fra flere større ecommerce-virksomheder.

Du har en webshop og du har arbejdet hårdt på at få den bygget, optimeret og konverterende. Måske har du endda haft Gitte inde over som digital byggeleder. Din webshop spiller max og nu venter du blot på kunderne.

Du finder hurtigt ud af, at de ikke kommer af sig selv, kunderne. Der skal skaffes trafik til din webshop, hvoraf en vis procentdel konverterer – det vil sige køber noget af dig.

Ét af de første steder webshop-ejere går hen for at købe trafik og kunder er Google Adwords. Det er nemt (virker det til), og giver en øjeblikkelig tilfredsstillelse. Du betaler for annoncer, og trafikken og kunderne kommer med det samme. Det er hurtige kunder i butikken, men det kan også være dyre kunder. Hvis ikke du har rigtig godt styr på Adwords og hvis ikke din fortjeneste pr. produkt er relativt høj, så risikerer du at tabe penge i stedet for at tjene dem.

Jeg vil ikke komme ind på Adwords-optimering i dette indlæg, det er der folk der er meget dygtigere til end jeg, men i stedet vil jeg fortælle dig om den gratis, organiske trafik.

Mød Jonas… #

Jonas vil gerne købe en ny hættetrøje fra Nike og han går ind i Google og skriver ”Nike hættetrøje” i søgefeltet.

Nike hættetrøje søgning

Resultaterne jeg har markeret med rødt er de betalte annoncer, som i dette tilfælde Nike, Sportmaster, Zalando m.fl. betaler for, hvis Jonas klikker på linkene.

De grønne resultater er de såkaldte organiske resultater, som er dem Google selv vurderer er mest relevante for det givne søgeord. Vi kan se i resultatet her, at Sportmaster både dukker op i Adwords-blokken, og samtidig ligger nummer 1 i de organiske resultater, som ikke koster noget. Dette er ikke tilfældigt. Sportmaster har uden tvivl arbejdet kontinuerligt med søgemaskineoptimering (SEO) for at nå den placering foran alle konkurrenterne, der også sælger Nike-tøj.

Søgemaskineoptimering består af tre grundsøjler #

God søgemaskineoptimering bygger lidt forenklet sagt på tre grundsøjler:

  • Teknisk SEO
  • Indhold
  • Links

Er alle tre søjler solidt bygget, har du en god chance for at rangere højt i Google på de søgeord, der er vigtige for dig. Er al teknikken i orden og har du omfangsrigt og relevant kvalitetsindhold på din webshop, så er den sidste søjle den sjoveste, for det er her man kan skrue på knapperne og intensivere sin linkbuilding indtil man ligger på den gode plads i toppen af Google. Og det er på dette dejlige sted den gratis trafik kommer, og man ikke længere er afhængig af at købe kunder.

Hav grundlaget i orden inden du begynder med linkbuilding #

Dette handler om linkbuilding, men inden du begynder at bygge links til din webshop, skal du sørge for at have styr på de første to søjler: teknisk SEO og indhold.

Det svarer lidt til at sørge for et godt fundament, inden du begynder at bygge dit hus.

Der findes masser af gode guides på nettet til både teknisk SEO (onpage) og til at skrive godt SEO-venligt indhold.

Alt ok? Nu er vi klar til at snakke linkbuilding.

Links har altid været vigtige for den algoritme Google bruger til at vurdere hvilke websites, der er mest relevante i forhold til en søgning. Google ser på indgående links som en slags stemmer. Hvis et nok antal af andre relevante websites vælger at linke til en side, så tager Google det som et tegn på at siden er vigtig for brugerne og dermed også vigtig i Googles øjne.

Før i tiden handlede det om kvantitet. Jo flere links jo bedre. I dag handler det langt mere om kvalitet. Folk spammede løs og skabte tusindvis af links til deres website og Google har ændret deres søgemaskine for at imødekomme og undgå dette.

Derfor er der nu tre ting man kigger på i forhold til links:

  1. Kommer linket fra et website med autoritet og trust?
  2. Kommer linket fra et relevant website, der handler om det samme som sitet der linkes til?
  3. Kommer linket fra et website der ikke er ejet af samme person eller firma som websitet der linkes til?

Virker linkbuilding stadig i 2017? #

Kort svar: ja.

Lidt længere svar: ja, men det er langt mere kompliceret at lave effektiv linkbuilding i 2017 end det var for år tilbage. Især har Googles Penguin-opdatering gjort op med alle de nemme løsninger. Før Penguin handlede linkbuilding om kvantitet og kvantitet alene. Jo flere links jo bedre. Derfor tyede mange linkbuildere til spam og andre tvivlsomme metoder. Tusindvis af dårlige links blev sendt mod websites, og disse strøg til tops i søgeresultaterne.

Dette kunne hverken Google eller søgemaskinens brugere være tjent med og derfor opfandt Google Penguin. Kort fortalt er det en opdatering til søgemaskinen, der fjerner websites fra søgeresulaterne, hvis de benytter sig af spam eller andre metoder, som Google ikke ønsker.

Dette har fået mange til at sige at linkbuilding er farligt eller at content is king. (Godt) content er konge, men links er ifølge Google selv stadig én af de tre vigtigste ranking-faktorer, og intet tyder på at dette vil ændre sig i de næste mange år.

Derfor virker linkbuilding stadig. Og det er ikke farligt, hvis man ved hvad man gør. Tænk på det som alle andre metoder i den fysiske verden, som kræver en trained professional. I de rette hænder er linkbuilding en effektiv metode. I de forkerte hænder er den ”farlig”.

Du kan læse mere om hvordan vi arbejder med linkbuilding i 2017 her.

De metoder vi lister herunder er alle sikre. Især hvis du sørger for hele tiden at have det jeg kalder for en alsidig linkprofil. Tænk naturlighed. Er det naturligt at dette website linker til mig? Hvis du kan svare ”ja” til det spørgsmål, så er du home safe i forhold til Penguin.

Her kommer 10 konkrete tips til hvor du kan skabe gode og relevante links til din webshop:

1 - Første plukbare frugt: hvad findes der allerede på nettet? #

Hvis din shop har nogle år på bagen og du har skabt et brand, så er der en god chance for at den er nævnt rundt om på nettet, men uden et link. Lav en simpel Google-søgning på dit brand og find de websites der skriver om din webshop. Send en venlig mail og tak dem for interessen og spørg pænt om de ikke kunne have lyst til at linke til dig.

Pro tip: Vil du løbende holde øje med, hvem der skriver om dit brand på nettet og på de sociale medier, kan du bruge ét af disse tools.

Noget af det jeg holder mest af i mit arbejde er at spionere på mine kunders konkurrenter. Det lyder måske skummelt, men i virkeligheden handler det blot om at lære fra andre. Der er altid nogen der er dygtigere end én selv, eller blot nogen der har tænkt på en linkmulighed, som man ikke selv har.

Du kender med garanti dine nærmeste konkurrenter. Skriv deres URL ind i et backlink-tool som Majestic eller Ahrefs og få en liste over alle de websider der linker til konkurrenterne. Der er med garanti linkmuligheder du ikke selv havde tænkt på, og det bedste er, at hvis de er relevante for dine konkurrenter, er de også relevante for dig.

Pro tip: Synes du at Majestic eller Ahrefs er for dyre, så kan du gratis bruge Open Site Explorer fra Moz. Den er ikke lige så god som de andre to, men er et godt udgangspunkt.

3 – Brug blogosfæren: produktanmeldelser #

Der findes tusindvis af danske bloggere, der hele tiden er på udkig efter nye spændende produkter at skrive om. Hvorfor ikke lade dem skrive om og anmelde dine produkter?

Ræk ud til relevante bloggere og tilbyd dem produkter at anmelde, mod at de linker til din webshop i deres anmeldelse. Nogle bloggere beder om penge for at skrive om dig, mens andre gerne gør det mod at måtte beholde produktet.

Pro tip: Du kan nemt komme i kontakt med danske bloggere i f.eks. Facebook-gruppen ”Jeg søger en blogger”, eller via en tjeneste som Weablog.

4 – Gør noget godt for verden: velgørende sponsorater #

Der er ikke noget så godt som at føle at man er med til at gøre verden til et bedre sted at leve i, samtidig med at man bygger links til sin webshop. Det er rent win-win, spørger du mig.

Mange velgørende organisationer som f.eks. Folkekirkens Nødhjælp eller Røde Kors tilbyder links fra deres websites til sponsorer. Du betaler et årligt beløb og hjælper organisationen med at udføre deres vigtige arbejde, samtidig med at du får et link fra deres website.

Pro tip: Som webshop sender du mange pakker. Går du op i at beskytte miljøet og ikke bruge for megen emballage, kan du gratis tilmelde dig initiativet Miljøvenlig Pakning og få et link fra deres website.

5 – Brancheorganisationer: udnyt dit medlemskab #

Er din forretning medlem af en brancheorganisation eller måske en lokal erhvervsforening? Hvis ja, kan du ofte få et link fra deres website. Nogle steder kan du selv oprette en profil, mens du andre steder skal kontakte organisationen og bede om det.

6 – Udsalg: lav en oversigt over alle de gode tilbud #

Som alle andre webshops kører du med garanti udsalg og gode tilbud i perioder. Et godt tip er, at lave en specifik side på din webshop, der samler alle aktuelle tilbud og udsalg på ét sted. En sådan side er en god ressource at dele med bloggere, medier og andre interessenter, og kan tiltrække links fra folk, der elsker et godt udsalg. Udnyt også den voksende interesse for Black Friday.

7 – Testimonials: fortæl verden om de samarbejdspartnere du er glad for #

Som webshop har du med garanti en række virksomheder du samarbejder med. Det kan være tekstbureauer, fotografer, SEO-bureauer og meget andet. Er du glad for jeres samarbejde, så skriv en kort testimonial, hvor du fortæller om jeres samarbejde og send den til den relevante partner. De fleste virksomheder elsker at høre ros, og vil med glæde slå det op på deres website – også med et link i til din webshop.

8 – Leverandører: udnyt jeres gode samarbejde #

De fleste webshops får deres varer fra en række af leverandører. Disse leverandører har altid selv en hjemmeside og ofte har de også på hjemmesiden en liste over både fysiske butikker og webshops, der forhandler deres varer. Kontakt leverandøren (du har allerede en god kommunikation med dem) og bed om at komme på listen over forhandlere. Naturligvis med et link.

9 – Brug din blog aktivt: lav interviews med brancheberømtheder #

Har din webshop en blog? Hvis ikke, så skynd dig at få en. I stedet for kun at skrive om nye produkter og udsalg, så overvej at bruge bloggen på en måde der giver læserne mere værdi end blot reklame for dig.

Én mulighed er at interviewe berømtheder fra din branche og udgive disse interviews på din blog. Handler du f.eks. med sportsudstyr, så tag fat i et kendt sportsnavn. Handler du med tøj, så interview en tøjdesigner. You get the picture.

Sørg for at dele disse interviews på dine sociale medier. Ofte vil den interviewede også dele det med sine mange følgere, og chancen for at der bliver linket til interviewet er gode.

10 – Det er dig der er eksperten: brug gæsteblogging #

Til sidst bliver det meget meta. Du brænder for det, du sælger og det er derfor dig, der er eksperten på området. Husk at hvis du er den person i et rum (eller sammenhæng) der ved mest om et emne, så er du eksperten.

Brug dit netværk aktivt og spørg folk du kender i branchen om du ikke må skrive et gæsteindlæg på deres blog. Sørg for at levere noget godt og brugbart indhold. Det kan både være blogs inden for din branche, men f.eks. også blogs der handler om det at drive webshop. Mulighederne er mange. Mange mennesker vil gerne tage imod godt indhold til deres blog, især hvis I i forvejen har en god connection.

Det er lige præcis det der har ført til at jeg i dette øjeblik blogger på Gittes side.

Husk at tilføje et link til din egen webshop i blogindlægget, og gør det på en naturlig og relevant måde i kontekst.

Afslutningsvis vil jeg åbne op for at du skriver til mig på mads@lazytoro.dk hvis du har spørgsmål til din linkbuilding. Jeg svarer på alle spørgsmål. Dumme af slagsen findes ikke.

God fornøjelse.